دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» مکانهای دیدنی شهر زیبای یزد

مکانهای دیدنی شهر زیبای یزد

مکانهای دیدنی شهر زیبای یزد

1- مجموعه‌ی امیرچخماق

سمبل معماری این شهر میدان امیرچخماق که در دل شهر قرار گرفته است. ساختمان سه‌طبقه‌‌‌ی پیرامون میدان با نمای زیبا و درخشندگی ایوان‌های تماشایی اش بعد از غروب خورشید، دیدنی جلوه می کند. سابقه‌ی این بنا که از بزرگ‌ترین حسینیه‌های ایران است، به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد و طی سال‌ها، چند بار بازسازی گشته است.

2- زورخانه‌ی صاحب‌الزمان

این اثر تاریخی محبوب در شمال میدان امیرچخماق قرار گرفته است. در این زورخانه می‌توانید از سقاخانه‌ی طبقه‌ی پایینی که از قرن ۱۵ بر جای مانده است بازدید نمایید و اثر بادگیرهای یزد را در خنک‌کردن فضا از نزدیک حس کنید.

3-آتشکده‌ی زرتشتیان

یزد مرکز دین زرتشت برای زرتشتیان ایران است و چندین بنا و مکان تاریخی زرتشتی را دارد. آتشکده که مهم‌ترینِ آنهاست، جایگاه آتشی است که طبق روایت‌ها از قرن پنجم پیش از میلاد شعله‌ور مانده است.

4-دخمه

از دیگر مکانهای دیدنی زرتشتی گورستان زرتشتیان است که به دخمه مشهور است و فاصله‌ی کمی از شهر دارد. تا 60 سال قبل طبق سنت زرتشتی، اجساد مردگان در این بنا جای می‌گرفت تا خوراک کرکس‌ها باشد و به کل به طبیعت بازگردد.

5- چَک چَک

در 70 کیلومتری یزد، درون کویر، مهم‌ترین عبادتگاه زرتشتیان قرار گرفته است. طبق روایت‌ها نیک‌بانو دختر یزدگرد سوم در حال فرار از سپاه اعراب، در این مکان به خداوند پناه می‌برد و بعد تخته‌سنگی باز می‌شود و او را پنهان می نماید.از آن زمان به بعد قطره‌های آب از تخته‌سنگ چکه می‌کنند. ازاین‌رو عنوان «چک چک» به این مکان داده اند. نقل است اینها اشک‌های کوه است که به یاد شاهدخت نیک‌بانو می‌ریزد!

6-شهر تاریخی

بخش تاریخی یزد که هنوز هم پذیرای ساکنان شهر است، به شکل مناسبی حفظ شده است. خیابان‌ها و کوچه‌های دالان‌ شکل با دیوارهای برآمده زیبا، جای زیبایی است برای پیاده‌روی درعصر. بادگیرهای شهر بیانگر نبوغ معماری سنتی شهر یزد است.

7-مسجد جامع

این مسجد زیبا را از همه قسمت‌های شهر می توانید بینید. این سازه که مربوط به قرن ۱۴ میلادی است، دارای بلندترین مناره‌ها در تمام ایران است. کاشی‌کاری‌های اثرنشانگر معماری ایرانی-اسلامی است. بخش‌هایی از مسجد قدیمی ترند و قدمتشان به قرن ۱۲ می‌رسد.

8-باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد با فواره‌های متنوع، درختان سرو و انار، آرامش و سکوت را برایتان رقم می زندد. این اثر قرن هجدهمی که یکی از مکانهای دیدنی یزد است، پر از سایه‌ و نور و بناهای زیباست و در طول سال از آن بازدید می‌کنند.

9-قلعه‌ی سریزد

به فاصله‌ی ۴۵ دقیقه از شهر زیبای یزد در روستای سریزد بازمانده‌ی قلعه‌ای واقع شده که یک مکان گردشگری دیگر است. این بنای دفاعی عصر ساسانیان با دیوار دولایه که در برخی قسمتها ۳ طبقه دارد، به‌ طرز جالبی باقی مانده است. قلعه در دوره‌ی صفویه توسعه یافته ولی قسمت هایی از آن فرو ریخته است.

10-روستای خرانَق

گردشگری در شهر یزد و حوال آن بدون دیدن روستای خرانق تکمیل نمی‌شود. این روستا با خانه‌های کاه‌گلی بیش از یک قرن سابقه دارد، اما در حال حاضر تقریبا خالی از سکنه است. البته شاید بخشی از اهالی روستا را پرسه زنان ببینید. توریستها آزادند که در این روستای زیبایی بگردند. مسجد قاجاری روستا و قنات باستانی دره‌ی پایین‌دست آن هم زیباست. .

منبع/چطور

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده